beter
een accountant die vooruitkijkt,
zodat ik met een goede blik op de toekomst kan
ondernemen.

beter
een accountant die vooruitkijkt,
zodat ik met een goede blik op de toekomst kan
ondernemen.

LinkedIn
WhatsApp

Met deze 5 tips over cash tekort overleef jij met gemak de ‘cash out’ maanden

De meeste mensen kijken in april reikhalzend uit naar het moment dat het vakantiegeld wordt gestort, terwijl jij als ondernemer misschien denkt: Nee! Niet nu al! Je hebt al een cash tekort en zit niet op extra uitgaven te wachten. Maar je hebt geen keuze. Hoewel… dat heb je wel. Door het volgend jaar anders aan te pakken. Met ook nog een beetje hulp van een Financial Business Partner (en deze blog!) hoef jij je minder zorgen te maken over die dure ‘cash out’ maanden.

April, mei, juni… Dure maanden zijn het zeker, of in ieder geval duurder dan de rest. In mei of juni moet het vakantiegeld worden uitbetaald. Dat betekent dat de salarisbetalingen die maand 1,5 keer zoveel bedragen dan in een normale maand. De maand erop moet over deze bedragen de loonbelasting worden betaald. Daar wil je geen zorgen om hebben.

Vooruitkijken

Heb jij wel zorgen? Pak het dan volgend jaar anders aan, wat betekent dat er dit najaar al werk aan de winkel is. De remedie tegen cash tekort is het maken van een prognose. In november ga je kijken: wat ben ik komend jaar allemaal van plan? Wil ik gaan investeren en hoe wil ik dat gaan betalen? Maar ook maak je een verwachting voor de omzet en alle kosten. En dan bedoelen we ook echt alle kosten; je inkoop, de huur, personeel, marketing… alles! Je hoeft natuurlijk niet tot november te wachten. Start morgen al met een begroting voor de rest van dit jaar!

De liquiditeitsbegroting voor het komende jaar wordt jouw leidraad. Maak naast deze begroting ook een overzicht met een positiever en een negatiever scenario, want stel je voor dat bijvoorbeeld klanten te laat betalen, wat dan? De Financial Business Partners van Beter Ondernemen kunnen deze risico’s gemakkelijk in kaart brengen en adviseren hoe hiermee om te gaan.

‘Rolling forecast’

Mooi zo’n forecast, maar als we echt willen voorkomen dat we cash tekort krijgen en dus als een berg tegen die ‘cash out’ maanden opkijken, moeten we er een ‘rolling forecast’ van maken. Iedere maand werk je de begroting bij met het daadwerkelijk gerealiseerde resultaat van die maand. Gaat het toch niet zo lekker als verwacht? Dan zie je al in februari dat je een probleem krijgt in mei. Alle tijd om nog bij te sturen! Investeringen kunnen wellicht worden opgeschort, leveranciers wat later worden betaald, je kan beslissen zelf bij te storten of de bank om hulp te vragen middels het tijdelijk ophogen van het kortlopend krediet.

De 5 Beter Ondernemen tips

Beter Ondernemen heeft vijf tips die vaak worden vergeten, maar die juist cash tekort helpt voorkomen en jouw prognose er nog beter uit laat zien:

1/ Vergeet niet het BTW ‘gat’!

De BTW werkt twee kanten op. Zelf in je de BTW bij klanten, die je daarna moet afdragen. Bij gemaakte kosten heb je de BTW voorgeschoten en die krijg je later terug. In beide gevallen zit er dus een ‘gat’ in de tijd. Goed om rekening mee te houden, of om je Financial Business Partner mee aan het werk te zetten.

2/ Betalingscondities bekijken

In bestellingen plaatsen zijn we vaak wel goed, maar weet jij ook hoe de betalingscondities van jouw leveranciers in elkaar steken? Hier kun je, afhankelijk van jouw situatie en prognose, je voordeel mee doen. Maar kijk ook kritisch naar je eigen betalingscondities. Schiet je vaak bedragen voor? Wanneer krijg je dan je geld? In dit geval geldt altijd; dat kan handiger!

3/ Spreiden die facturen

Als je alle kosten meeneemt in je begroting, bedenk dan ook dat niet alle kosten elke maand worden gefactureerd. Sommige moet je per jaar of kwartaal betalen, andere weer per maand. Dat kan zorgen voor chaos. Zorg voor inzicht en probeer de betalingen van de facturen te spreiden over het hele jaar. Of nog beter; probeer deze te betalen in de ‘rijkere’ maanden, waarvan je weet dat je dan altijd een hogere omzet mag verwachten.

4/ Goed debiteurenbeheer

Heb jij moeite om je geld op tijd te ontvangen? Maak daar werk van. Zorg dat je je eigen debiteurenbeheer planning op orde hebt en handel daar ook naar! Een andere manier is om de facturering via een externe partij te laten verlopen. Het op tijd ontvangen van geld is ook wat waard. Niet alleen het geld op de bank, maar ook een stukje rust.

5/ Op weg naar de ideale voorraad

Korting! Wie is er niet dol op?! Iedere ondernemer is bekend met staffelkortingen en hoewel ze vaak aantrekkelijk zijn, kan het al snel teveel voorraad veroorzaken. Dat is een nadeel, want het geld heb je al uitgegeven en kan dus niet worden besteed aan iets anders. Daarbij tellen de opslagkosten ook nog eens mee. Ga dus na wat een korting waard is voor jou, voor jouw specifieke situatie. Een Financial Business Partner kan prima helpen om deze puzzel op te lossen.

Met deze vijf tips, die je deels kunt verwerken in de prognose voor komend jaar, heb je een volledig overzicht. Daarna is het zaak om de begroting (of ‘rolling forecast’, of hoe je het ook wilt noemen) iedere maand bij te werken met de actuele cijfers. Op die manier zie je precies wat er goed gaat en wat verbetering vraagt. Kijk hier kritisch naar! Jouw Financial Business Partner is de aangewezen persoon om mee te kijken, want deze kan jou scherpe vragen stellen waar jij niet aan denkt. Samen maken jullie iedere maand nieuwe plannen. Voer die acties ook uit! En zie daar: (nog) betere resultaten en geen zorgen over de dure ‘cash out’ maanden.

LinkedIn
WhatsApp