beter

ondernemen met Fixers.

Niets zo vervelend als een kapotte computer, laptop, smartphone of tablet. Zowel privé als zakelijk willen we deze sociale apparaten zo snel mogelijk weer in een goede staat terug hebben. Fixers regelt dat. Kwaliteit en snelheid staat hierbij voorop. Smartphones worden dezelfde dag nog gerepareerd en overige apparaten in de meeste gevallen binnen drie tot vier werkdagen. Transparantie is hierbij belangrijk; de klant weet de precieze kosten en reparatieduur. Daarbij worden de reparaties met originele onderdelen uitgevoerd door gecertificeerde monteurs. Zo is Fixers de grootste Apple Service Provider in Nederland. Met een ‘We can fix it all’ mentaliteit repareert Fixers niet alleen apparaten, maar verkoopt ook telefonie- en computeraccessoires en Apple hardware.

“Bij overnames moet je kort op de bal zitten en dat doet Beter Ondernemen zeker”

Fixers is aan een opmars bezig. De reparateur van computers, laptops, smartphones en tablets opende afgelopen jaar nog eens vier winkels, waarmee het aantal locaties nu op elf staat. “Onze wens is om snel naar meer winkels te groeien en daarmee landelijke dekking te bieden,” vertelt Marcel Honsbeek, algemeen directeur van Fixers. Als er dan goede mogelijkheden op ons pad komen, is het zaak om de vaart erin te houden en snel met goed onderbouwde voorstellen te komen. Met Beter Ondernemen als onze Financial Business Partner krijgen we dat voor elkaar.”

Sinds de oprichting van Fixers in 2018 is de ambitie altijd hetzelfde gebleven; een premium merk en netwerk opbouwen voor reparaties van mobiele apparaten. Immers hebben de sociale apparaten tegenwoordig zoveel waarde, aangezien iemands halve (of misschien wel hele) leven erin zit. Marcel: “Als deze dan kapot gaat, wil je dat deze in veilige handen is en op de juiste en betrouwbare manier wordt gerepareerd. Ons doel is om van onze goede naam een waar premium brand te maken en ‘top of mind’ te worden bij het publiek. Daarbij hebben we de hulp ingeschakeld van brand & strategy bureau Fightclub en van Beter Ondernemen.”

De volledige financiële administratie, accountancy en alle betalingen worden verzorgd door de Beter Ondernemen Financial Business Partners en hun steunpilaren. “Hierdoor hebben wij als Fixers geen eigen financiële afdeling nodig. Of deze werkwijze ook zo blijft als we veel groter zijn, dat weet ik niet. Dan wordt het toch een kwestie van de kosten tegen de baten afwegen en wellicht is een persoon in dienst nemen dan wel een optie,” licht Marcel eerlijk toe. “Maar op dit moment zijn we heel gelukkig met Mervin als ons Financial Business Partner.”

Op locatie
Om alles te verzorgen, is Mervin één dag in de week op het hoofdkantoor in Nieuw-Vennep aanwezig. Daarnaast besteedt hij op afstand nog een tweede dag in de week aan Fixers, versnippert over de week. “Deze flexibiliteit is heel prettig. Het is goed dat Mervin vaak bij ons is. Iedereen kent hem en door aanwezig te zijn, kunnen onder andere marketing en sales hem altijd even aanschieten over zaken als producten, pricing en dergelijke.”

Maar de dienstverlening reikt verder. “Naast alle dagelijkse financiële zaken, helpt Beter Ondernemen ons met het maken van financiële business plannen. We hebben samen een frame voor drie jaar gemaakt en iedere week bekijken we waar we staan. De budgetten, planning, cashflow en investeringen, alles bespreken we met onze Financial Business Partner. Dat is mogelijk aangezien zij over veel branche- en dossierkennis beschikken. Voor ons is dit noodzakelijk, want we willen ons doel bereiken om nog verder te groeien.”

Dashboards
Om de plannen van Fixers goed in kaart te brengen en overzicht te houden, heeft Beter Ondernemen dashboards gebouwd. Hierop is de ontwikkeling van de financiële en commerciële performance goed te zien. Momenteel werken de Financial Business Partners hard aan het laatste stapje: alles grafisch visueel maken. Dan geeft niet alleen inzicht, maar is ook aangenaam om naar te kijken.

Marcel is afgelopen zomer bij Fixers van start gegaan. Beter Ondernemen was toen al ruim 1,5 jaar de Financial Business Partner van de apparatenreparateur. “Als algemeen directeur heb ik een grote verantwoordelijkheid, dus ondanks alle goede ervaringen heb ik toch een pilot met Beter Ondernemen voorgesteld. Ik wilde zelf ervaren hoe de samenwerking zou verlopen. Maar aangezien het fijne gasten zijn, die flexibel en snel werken, ging dat gewoon goed. En de klik was er ook. Dat is zeker belangrijk als je zoveel informatie met elkaar deelt!”

De uitdagingen van de detailhandel

  • Weet jij als ondernemer de werkelijke brutomarges van producten? Dat zou wel moeten. Het helpt de verkoopprijzen bepalen en inschatten hoeveel eventuele korting er gegeven kan worden. Het inrichten van dashboards maakt het wel veel makkelijker. Zo zie je in één oogopslag hoe het ervoor staat. Beter Ondernemen kan helpen bij het maken van de juiste keuze voor software en het implementeren en onderhouden van de dashboards
  • Voorraad is geld en drukt op de liquiditeit van ondernemers. Goed voorraadbeheer is dus essentieel. Te veel op voorraad hebben, is dus niet handig. Te weinig voorraad is echter ook niet goed. Zeker niet in het geval van Fixers, wanneer de klant vooral snelheid verwacht. Ook dat is op te lossen met software. Zo houden de systemen bij hoe snel iets de winkel ‘uitvliegt’ en wat de besteltijd is. Zo zit je nooit zonder die producten die jij (en dus jouw klant) nodig hebt
  • Het inzichtelijk hebben van debiteuren en liquiditeiten is voor de detailhandel relatief simpel. Door het koppelen van het kassasysteem, de pinbetalingen en de voorraad, zijn de liquide middelen en openstaande posten altijd 24/7 up-to-date en inzichtelijk