beter
een accountant die vooruitkijkt,
zodat ik met een goede blik op de toekomst kan
ondernemen.

beter
een accountant die vooruitkijkt,
zodat ik met een goede blik op de toekomst kan
ondernemen.

LinkedIn
WhatsApp

‘Profiteren’ van elkaars expertise komt ondernemers ten goede

Samen sta je sterker dan alleen. Bij samenwerken draait het er niet alleen om dat je zaken samen oppakt, maar ook dat je soms het stokje overgeeft aan een ander. Omdat die ergens beter in is, dan jij. Omdat het jouw expertise niet is. Zo gaan ook Sjef Goetstouwers, adviseur, accountant en partner bij Beter Ondernemen, en Wilfred de Vreeze, adviseur en eigenaar van 4U2 Consultancy, te werk. Een samenwerking die onlangs is hernieuwd.

De tijd dat ze eerder de handen in elkaar sloegen (bij Flynth), voert alweer een aantal jaar terug. Inmiddels zijn beide heren ‘gepokt en gemazeld’ in het mkb, ieder in z’n eigen vakgebied. Na enkele omzwervingen kwamen ze elkaar begin 2024 weer tegen en klikte het zoals vanouds. Voor klanten van zowel Sjef als Wilfred betekent dat een win-win situatie.

“Allebei maken we dingen niet moeilijker dan ze zijn. Daar houden we niet van. We zijn concreet, benoemen het probleem of de uitdaging en gaan oplossingsgericht te werk. Allebei hebben we het doel om ondernemers bij te staan met het oplossen van vraagstukken en een basis te leggen voor de toekomst,” vertelt Wilfred.

Sjef concentreert zich op vraagstukken waarbij organisatie, financiën en accountancy een rol spelen. Wilfred is gespecialiseerd in organisatie, HR, arbeidsrecht en casemanagement. Beide ondersteunen ze ondernemers. Wanneer die ondernemers naast de organisatorische en financiële kant ook ondersteuning nodig hebben op het HR-vlak, dan schakelt Sjef Wilfred in, en vice versa.

Benieuwd wat Sjef en Wilfred voor elkaar en jou kunnen betekenen? Check snel hun visies!


Wilfred: “HR zou eigenlijk niet ingewikkeld moeten zijn: biedt werknemers een leuke, veilige, duidelijke en respectvolle werkomgeving en stem deze af op hun loopbaanfase. Houd daarbij rekening met het feit dat een starter andere behoeftes heeft dan een senior medewerker.
Toch zie ik maar al te vaak dat HR een beladen term is binnen ondernemingen. Niet concreet genoeg, teveel vanuit theoretische sjablonen en het mist de aansluiting bij de (zakelijke) beleving van de ondernemers en het personeel.

In mijn beleving gaat het erom de juiste balans zien te vinden en te houden tussen de functie-eisen (behoefte onderneming) en de beloning die daar tegenover staat (behoefte werknemer). Voor wat, hoort wat, dus als je dat goed en toekomstgericht organiseert, dan zorgt dat voor een laag (ziekte)verzuim, laag verloop, lange dienstverbanden, weinig conflicten en een sterke binding met elkaar en de onderneming. En de ondernemer is verantwoordelijk, niet HR. HR faciliteert ‘alleen’ maar.

En mocht het toch mislukken, dan kan HR de taak op zich nemen om in goede harmonie en op een respectvolle manier afscheid van elkaar te nemen. Aan het einde van de rit is ook dat onderdeel van goed werkgeverschap en kan je je daarmee als ondernemer ook onderscheiden.”


Sjef: “Wat de reden ook is voor een ondernemer om bij Beter Ondernemen – of bij mij in het bijzonder – aan te kloppen; ik start graag met luisteren. Luisteren naar de beleving van de ondernemer om een beeld te vormen van waar hij/zij tegenaan loopt.

Ik daag ondernemers graag uit om naar de toekomst te kijken. Waar wil je heen als ondernemer? Wat zijn je uitdagingen? Waar word je blij van? De antwoorden op deze vragen in combinatie met de cijfers van de onderneming vormen de basis voor een plan. Hierbij neem ik vaak ook onderwerpen als missie/visie/strategie, duurzaamheid, cybercriminaliteit, pensioenopbouw en bedrijfsoverdracht mee. Persoonlijk vind ik dat we niet alleen een zorgplicht hebben naar onze klanten, maar tevens ook de zorg voor onder andere het milieu en onze omgeving moeten dragen. Mijn speciale aandacht gaat daar dan ook naar uit.

Ieder plan en elke oplossing is afgestemd op de specifieke situatie. Panklare oplossingen bestaan niet. Familiebedrijven behoren ook tot onze klantenkring en dat zijn altijd mooie en bijzondere klanten. Deze gesprekken – vaak aan de keukentafel – kunnen intens zijn omdat er familiebelangen mee gemoeid zijn. Daar heb ik als boerenzoon en ondernemer ook ervaring mee. Ik weet hoe het is als alles om het bedrijf draait, als er doordachte keuzes moeten worden gemaakt, maar dat het ook goed is om een balans te vinden.

De boodschap van Wilfred en mijzelf (en ook van Beter Ondernemen) is heel simpel; wij doen waar wij erg goed in zijn, zodat ondernemers kunnen doen waar zij in uitblinken. Oftewel: samen Beter Ondernemen 4U2!”

LinkedIn
WhatsApp