Ken je dat gevoel dat je denkt; waarom heb ik dat niet aangepakt toen ik tijd over had…? Iedereen heeft dat weleens. Op professioneel vlak hebben wij dat gelukkig niet zo vaak (want als Financieel Business Partner moet je wel alles op orde hebben). Maar privé kennen we dat gevoel zeker. En dat is geen prettig gevoel. Een gevoel van een gemiste kans.
De vraag die wij nu aan ondernemers willen stellen is niet; wat doe jij om de corona crisis door te komen? Nee! De grote vraag is; ben jij klaar voor ondernemen na de lockdown? Want momenteel lijkt er geen einde aan te komen, maar het einde is in zicht. En hoewel het belangrijk is om nú inventief te zijn, is voorbereiden op wat komen gaat net zo belangrijk! Tijd voor actie dus.
Iedere branche kent eigen uitdagingen. De horeca, detailhandel en sportscholen zijn gesloten. De groothandel is open, maar heeft last van de sluitingen van de detailhandel. Webshops beleven gouden tijden en de zakelijke dienstverlening heeft er misschien al last van, maar moet ook voorbereiden op wat er mogelijk allemaal gaat gebeuren.
Regelingen zijn eindig
Het kan niet zo zijn dat jouw bedrijf straks de corona crisis heeft overleefd, omdat je je stinkende best hebt gedaan om alles uit de kast te halen en alternatieven te bedenken, en dat je dan alsnog over de kop gaat omdat je enorme bedragen moet terugbetalen…
In deze crisis heeft de overheid een handreiking gedaan naar ondernemers. Deze regelingen staan echter op het punt om te stoppen. Vraag (als je die hebt) je financiële partner of business controller om zaken uit te zoeken, of breng alles zelf in kaart. Wij zetten alvast de belangrijkste zaken op een rij:
- NOW: tegemoetkoming in de loonkosten
- TVL: tegemoetkoming in de vaste lasten
- Loon-, omzet- en vennootschapsbelasting: uitstel van betaling
- Banken: uitstel van aflossingen
Voor de eerste twee geldt dat straks moet blijken dat je er ook echt recht op had. Is dat niet het geval? Dan moet je alles of een deel terugbetalen. Voor de uitgestelde betalingen aan de Belastingdienst geldt dat deze in drie jaar moeten worden terugbetaald, startend op 1 oktober 2021. En die openstaande lening bij de bank van tien jaar moet die nu plots in negen jaar worden afgelost? Zo ja, dan betekent dat een hoger maandbedrag!
Het is volledig te begrijpen dat je als ondernemer alleen maar uitkijkt naar dat licht aan het einde van de tunnel. Een volle bar, een winkel waar iedereen in en uit loopt en iedere dag face-to-face klantgesprekken. Maar helaas kun je niet alleen vol enthousiasme het einde van de ellende vieren, want dan steek je je kop in het zand voor nieuwe ellende. Terwijl het toch relatief simpel is om dit te voorkomen.
Hoe dan? Inzicht is het toverwoord! Heb jij – of je financiële partner of business controller – in kaart van welke regelingen jij gebruik maakt en welke voorwaarden daarvoor gelden? En als je straks moet terugbetalen, kun je die lasten dan dragen? Het goede nieuws is, dat je er niet alleen voorstaat. Je kunt nu al het gesprek met je bank aangaan en maatregelen nemen. Ook overheidsinstanties staan open voor dergelijke gesprekken. Leg je berekeningen (en daarmee je voorziene problemen) voor.
Omdat iedere ondernemer ook nog zijn eigen uitdagingen kent, een paar tips voor specifieke branches. En ontdek dat een crisis ook voor nieuwe kansen kan zorgen!
Extra abonnementen in de sportschool
De sportscholen zijn al maanden dicht. Hoe ga je hiermee om? Wellicht heb je work-outs in de buitenlucht georganiseerd. Is je vaste community trouw lid gebleven? En denk je dat die erop zitten te wachten om weer alleen maar binnen te sporten? Denk eens aan extra abonnementen voor buitensporten of online lessen. Op die manier blijft jouw sportschool na de lockdown afwisselend.
Blijven klanten online bestellen bij de Detailhandel en Groothandel?
Winkels moesten begin december plots dicht. De groothandels lieten ‘gewone’ consumenten toe, maar missen ook inkomsten. Hoe heb je jouw klanten het afgelopen jaar bediend? Via online bestellen? En komen die klanten straks weer als vanouds naar de winkel of groothandel, of niet? Moet je het online bestellen nog optuigen of verder optimaliseren?
Horeca, haal drank en eten maar weer in huis!
Heerlijk! Straks weer koken voor je gasten, drankjes serveren, de gastheer/vrouw uithangen na al die maanden. Maar daarvoor heb je ingrediënten nodig. Heb je een financiële buffer om weer een nieuwe voorraad aan te leggen en van start te gaan? En blijf je het afhalen ernaast doen, of is dat niet haalbaar?
Wat te doen als de omzet van een Webshop terugloopt?
Het online bestellen is de pan uit gerezen. Webshops beleven gouden tijden. Maar wat heb je gedaan met het verdiende geld? Geïnvesteerd? Nieuwe voorraad aangelegd? Kom je daardoor in de problemen als de omzet straks met 20 of 30 procent minder wordt?
Zakelijke dienstverlening is afhankelijk van financiële gezondheid van klanten
Een hele flauwe: jouw klanten hebben deze blog niet gelezen en komen in de problemen… Wat betekent het voor jou als ze hun rekeningen niet meer betalen?
Kortom; hoe ziet jouw toekomst er na de lockdown uit? Of je nu kunt genieten van enorme successen of moet worstelen om het hoofd boven water te houden, voor alle branches is het advies: reken alles door! Krijg inzicht! Ga zelf aan de slag, of vraag je business controller naar de tegemoetkomingen, de investeringen en wat die opleveren. Want één ding weten we zeker: straks mogen we er weer volop ertegenaan we kunnen weer gaan ondernemen na de lockdown!
Denk je na het lezen van deze blog; ik heb inzicht nodig in mijn situatie. Maar heb je geen business controller en wel hulp nodig? Dan helpt Beter Ondernemen je graag. Wij zijn jouw Financieel Business Partner.