beter

ondernemen met Slenders Footcare & Cosmetics.

Slenders Footcare & Cosmetics is een groothandel en opleidingscentrum voor professionele pedicures, schoonheidsspecialisten en nagelstylistes. Klanten kunnen online bestellingen plaatsen, maar zijn ook welkom in de grote showroom Valkenswaard. De groothandel levert aan bedrijven in Nederland en België.

“Zeker bij de start na de overname van Slenders was de hulp van Beter Ondernemen goud waard”

Een bestaand bedrijf overnemen betekent niet altijd dat je als ondernemer in een gespreid bedje terecht komt. Daar weet Ronald Wagter, directeur-eigenaar van Slenders Footcare & Cosmetics, alles van. Vlak na de overname heeft Beter Ondernemen geholpen om de administratie goed op te zetten. “Dat gaf ons het inzicht dat we nodig hadden. Nu is Beter Ondernemen onze sparringpartner op het financiële vlak. Ze maken analyses, geven advies en houden ons scherp. Daarmee zijn echt onze Financial Business Partner.”

Zijn voormalige baan bij Rabobank als Manager Bedrijven & Verzekeringen vormde de inspiratiebron voor Ronald Wagter. Op een dag wilde hij ook zelf ondernemen. In 2018 ging deze wens in vervulling met de overname van de groothandel Slenders Footcare & Cosmetics in Valkenswaard. “We waren op zoek naar een gezond bedrijf in de regio. Stabiliteit vond ik erg belangrijk, dus geen hoge pieken maar zeker ook geen grote dalen. De beauty branche was voor ons geen onbekend terrein, aangezien mijn vrouw bij Estée Lauder werkte.”

Inzicht door administratie goed op te zetten
Na de overname kwam Ronald zijn oud-collega van Rabobank, Mervin Haans, tegen, die inmiddels samen met Laurens Driesser Beter Ondernemen was gestart. “In eerste instantie heeft Beter Ondernemen ons geholpen om de administratie goed op te zetten en de systemen optimaal in te regelen. Dat was hard nodig, want om ons op de start van onze bedrijfsvoering te kunnen richten, hebben we na de overname de administratie meteen uit handen gegeven aan een andere partij. Dat bleek niet te werken. Zo hadden we bijvoorbeeld onvoldoende overzicht in de openstaande facturen, onder andere doordat de webshopbestellingen die wel meteen werden voldaan, hiertussen zaten. Dat betekent dat je geen herinneringen kan sturen, of je loopt het risico om klanten te irriteren met herinneringen terwijl ze al betaald hebben,” blikt Ronald terug.

Advies en ondersteuning bij aankoop nieuw pand
Na de overstap naar een andere accountant was de administratie van Slenders Footcare & Cosmetics weer ‘een beetje op orde’. Inmiddels was er ook een ERP-pakket aangeschaft. “Niet dezelfde als waar Beter Ondernemen normaliter mee werkt, maar toch waren we bij hen aan het goede adres. Immers is Beter Ondernemen geen administratiekantoor, maar gaan zij als Financial Business Partner veel verder. Toen we een ander pand wilden aankopen, heeft Mervin ons geholpen om alles in kaart te brengen; of de aankoop voor ons handig was en om de financiering van de bank rond te krijgen. Uiteindelijk werd het pand net voor onze neus verkocht, maar het was wel heel fijn om een partij erbij te hebben met verstand van zaken. Dat kwam ook goed van pas toen we een uitbreiding van onze kredietcapaciteit wilden aanvragen, aangezien we als groothandel te maken hebben met veel voorraad.”

Financial Business Partner als sparringpartner
Nu alles op orde is, is de rol van Beter Ondernemen voor Slenders Footcare & Cosmetics veranderd. Ronald: “Met dank aan de systemen is het nu echt een kwestie van zelf goed bijhouden. Wij zijn een handelsbedrijf en ondanks dat we relatief klein zijn, hebben we veel administratief werk. In overleg met Beter Ondernemen – en onze eerdere ervaringen in gedachte houdend – hebben we samen besloten dat het beter is om de administratie in eigen beheer te houden. Zij zijn nu echt onze Financial Business Partner en denken met ons mee. Mervin komt iedere maand langs en analyseert dan onze financiële status, geeft advies en houdt ons scherp. Als we tussendoor vragen hebben, dan kunnen we hem altijd bellen, zonder dat er meteen extra kosten worden gerekend. Dat is heel fijn. Daarnaast verwerkt Beter Ondernemen onze BTW-aangifte en ICP-aangifte en maken ze de jaarrekening op, want hoewel ik bij een bank heb gewerkt, is administratie niet mijn ding. Dat alles achter de schermen nu op orde is, geeft niet alleen inzicht, maar ook een stukje rust. Ik ben er trots op dat we nu op dit punt zijn met Slenders Footcare & Cosmetics. Dan kunnen wij ons focussen op onze klanten en dienstverlening.”

De uitdagingen van een groothandel

  • De logistiek van de voorraad; voorkom teleurgestelde klanten, maar blijft niet eindeloos zitten met een enorme voorraad aan producten die niet ‘hard’ lopen
  • Debiteurenbeheer is van levensbelang; hoe kunnen groothandels het beste omgaan met alle betalingsmogelijkheden die het de klant aanbiedt?
  • Brutomarges en kortingen; de balans vinden tussen een goede prijs voor de klant en voldoende marge voor je groothandel