beter
een accountant die vooruitkijkt,
zodat ik met een goede blik op de toekomst kan
ondernemen.

beter
een accountant die vooruitkijkt,
zodat ik met een goede blik op de toekomst kan
ondernemen.

LinkedIn
WhatsApp

5 grote valkuilen bij het aannemen van een interim financieel directeur of manager.

Interim financieel directeur of financieel manager nodig omdat de huidige manager iets anders gaat doen en het vinden van een nieuwe even niet lukt? Dat is een situatie die we vaker zien in de praktijk bij het MKB. Een financieel directeur of financieel manager wordt gevraagd veel verschillende werkzaamheden op te pakken als het team klein of niet aanwezig is, waardoor veel operationeel werk erbij komt kijken. Daarbij kan het minder uitdagend zijn.

Wellicht dat een parttime manager hierbij de uitkomst kan bieden. Iemand met kennis en inzichten die het bedrijf helpt naar een hoger plan te tillen en daarnaast de administratieve werkzaamheden extern weet te managen of intern weet te herverdelen. Hieronder beschrijven we de 5 grootste valkuilen en oplossingen bij het aannemen van een interim financieel directeur of manager.

Valkuilen

  1. Takenpakket
  2. Vaardigheden
  3. Uitdaging
  4. Applicaties
  5. Branche ervaring

Takenpakket

Het takenpakket van een financieel directeur is in het MKB vaak erg breed. Naast de financiën zit vaak ook HR, IT, (back)Office in het takenpakket, omdat de financiën in veel gevallen geen fulltime functie is. De vraag is of dit ook wel bij de juiste persoon is belegd, het takenpakket niet te breed is en de juiste vaardigheden worden aangesproken.

Vaardigheden

Veelal worden mensen aangenomen op bewezen ervaring en minder snel op bewezen vaardigheden. Iemand die voorheen in eenzelfde functie elders werkzaam was hoeft niet dezelfde vaardigheden te hebben als nodig zijn voor uw bedrijf.

Uitdaging

Het valt op dat senior managers in het mkb vrij snel de uitdaging missen en daarom uitdagingen gaan zoeken en creëren die niet altijd ten goede zijn voor de organisatie.

Applicaties

Korte termijn voordeel is het zeker als de nieuwe persoon bekend is met de applicaties die worden gebruikt. Echter, wie zegt dat deze applicaties goed werken en waarom is deze persoon geschikt omdat hij/zij alleen de applicaties goed kent?

Branche ervaring

Ervaring in de branche kan super handig zijn omdat de nieuwe manager/directeur dan meteen kan schakelen. Op een gegeven moment blijft het zo dat de goede en minder goede managers blijven circuleren binnen de branche en er weinig aanwas komt. Daarnaast kan het geen kwaad nieuwe ideeën en inzichten binnen te halen.

Oplossingen

  1. Takenpakket
  2. Vaardigheden
  3. Uitdaging
  4. Applicaties
  5. Branche ervaring

Takenpakket

Zorg dat het takenpakket op maat is en dat het niet meer bevat dan nodig. Weleens nagedacht over een parttime interim financieel directeur voor bijvoorbeeld 1 of 2 dagen per week. Beter Ondernemen kan de oplossing bieden hiervoor <Lees onze aanpak>. Daarnaast houd je voldoende budget over voor oplossingen op IT, HR en andere mogelijke problemen waar je als organisatie tegenaan loopt.

Vaardigheden

De financial business partner van Beter Ondernemen is niet bij jouw organisatie in loondienst en het kan zijn dat je tijdelijk een ander persoon nodig hebt voor de moeilijke klussen die je te wachten staat. Hoe fijn zou het dan zijn als je zonder extra kosten die andere kracht tijdelijk kan inzetten?   

Uitdaging

Wat is het plan op korte, middellange en lange termijn. Is het nodig om nu de bezem er doorheen te halen of juist flink te investeren zodat er straks minder nodig is? Moet de afdeling nog opgezet worden of staat er al veel? Dit zijn belangrijke vragen die eerst goed beantwoord moeten worden alvorens iemand wordt aangenomen vast of tijdelijk. Beter Ondernemen helpt je hierbij en maakt samen een plan van aanpak alvorens we aan de slag gaan <Lees onze aanpak>.

Applicaties

Kennis van applicaties is fijn, maar nog beter is iemand die verder kan kijken dan de applicatie alleen. Welke functionaliteiten zijn nodig en hoe komen die naar boven. Wat helpt het bedrijf nu echt vooruit en wat niet. Onze ervaring is dat applicaties zeer snel al eigen zijn. Maar misschien nog leuker om te weten is dat we met ca. 40 applicaties al ervaring hebben en elke dag bij leren.

Branche ervaring

Wij begrijpen als geen ander dat het super fijn is als jouw financieel directeur weet waar hij naar moet kijken en welke acties zouden moeten worden uitgevoerd om jouw bedrijf financieel en organisatorisch gezonde te houden of te maken. Toch is het ook prettig geen tunnelvisie te hebben en verder te kunnen kijken. Daarom koppelen we altijd intern iemand met branche kennis aan iemand zonder deze kennis zodat de organisatie vooruit kan.

Tot slot

Ben je geïnteresseerd geraakt in het in dienst nemen van een interim financieel directeur of manager voor bijvoorbeeld 1 dag per week dan gaan we hier graag met je over in gesprek. Neem contact met ons op!

LinkedIn
WhatsApp