Een interview over starten bij een bedrijf in ontwikkeling

Een interview over starten bij een bedrijf in ontwikkeling

LinkedIn
WhatsApp

Martijn groeide mee met Beter Ondernemen

Martijn Zander (25) is nagenoeg vanaf het begin van Beter Ondernemen in 2020 werkzaam bij deze Brabantse ‘club’. Hij kan met recht een ware Brabander worden genoemd. Naast veel sporten -waaronder hockey, golf en fitness – doet ‘nen Oosterhouter’ graag leuke dingen met vrienden; een terrasje pakken of naar festivals.

Op professioneel gebied heeft hij het altijd slim aangepakt. Na twee jaar rechtenstudie in Nijmegen keerde hij terug naar Breda om Bedrijfseconomie te studeren. Tegelijkertijd startte Martijn met een bijbaan bij een accountantskantoor. “Daar heb ik veel profijt van gehad. Dit vak leer je immers het beste in de praktijk. Het gaf mij de kans om de theorieën van school meteen toe te passen in het echte leven.”

Nu Beter Ondernemen net een tweede verhuizing achter de rug heeft en de organisatie aan het groeien is, wordt het tijd om deze ‘man van het eerste uur’ eens wat lastige keuzes en pittige stellingen voor te leggen…

KeuzeFinancieel Business Partner of Accountant?

Daar hoeft Martijn niet lang over na te denken. Volmondig antwoordt hij ‘Financieel Business Partner’. “Accountancy is niks voor mij. Ik ken beide takken uit de praktijk, maar uiteindelijk heb ik ontdekt dat ik het veel leuker vind om naar de toekomst te kijken, in plaats van naar het verleden en ervoor te zorgen dat elke cent correct in de financiële administratie is vastgelegd.” Daarnaast is hij naar eigen zeggen ook meer van de grote lijnen en minder van de details. “Vooral het procesmatige deel van ons werk bij Beter Ondernemen vind ik leuk. Om te kijken hoe processen binnen de onderneming van onze klanten lopen. Hoe we dat onder controle houden en hoe ze efficiënter kunnen, zonder de controle te verliezen. Na mijn stage wist ik zeker dat ik business controle veel interessanter vind en ben toen niet meer teruggekeerd naar mijn bijbaan bij het accountantskantoor. Desondanks was het wel de perfecte bijbaan. Ik heb er veel geleerd en ontdekt waar mijn echte passie ligt; bij het Financieel Business Partnerschap.”

Stelling: Werken bij een bedrijf dat net is gestart, zou ik zo weer doen

“Nee, nu niet meer. Begrijp me niet verkeerd, het eerste jaar was zeker leuk. Het paste toen goed bij mijn leeftijd en ik was nog aan het studeren. Daardoor draaide ik nog geen volle werkweek. In die beginfase hadden we natuurlijk nog niet onwijs veel klanten en daardoor minder stof die ik tot me kon nemen. Dat is in de loop van de jaren zeker veranderd! Niet voor niks werk ik al 3,5 jaar bij Beter Ondernemen, want het is een mooi bedrijf om voor te werken. Het is goed om alle ontwikkelingen te hebben doorgemaakt en te zien waar we nu staan. Ik heb zeker geen spijt van mijn keuze om hier te starten, integendeel. Maar op dit punt in mijn leven past een overstap naar een andere start-up gewoon niet meer.”

Keuze: Veel collega’s of weinig collega’s?

Een lastige vraag om te stellen aan iemand die bevlogen is met cijfers… “Wat is veel?,” is Martijns wedervraag. “Ik hoef er geen duizenden te hebben, honderd is al veel. Dat we nu aan het groeien zijn met Beter Ondernemen, juich ik zeker toe. Het is ook nodig. Als we dit jaar met vijftien collega’s zijn, zou dat heel mooi zijn. We zijn er hard naar op weg. Een vol kantoor is zeker leuk, zeker met de gezellige dingen die we als team ondernemen en die worden georganiseerd. Het nieuwe kantoor zit op twee minuten van mijn huis, dus sindsdien ben ik op de zaak als ik niet bij de klant zit. Momenteel ligt mijn focus echter op het interim finance, dus is de vraag naar hoeveel collega’s ik prefereer sowieso minder relevant.”

Namens Beter Ondernemen treedt Martijn als finance professional op bij de klant. “Momenteel zit ik bij een bedrijf dat aan het uitbreiden is naar Amerika. Hiervoor dient een ERP-systeem te worden ingericht dat niet alleen voldoet aan de Europese informatiebehoefte, maar ook aan die van de Verenigde Staten. Daar kennen ze bijvoorbeeld geen BTW, maar wel sales tax.” Dat is niet het enige interessante volgens Marijn aan deze opdracht. “Een onderneming die heel hard groeit, kentgroeipijnen. De vraag is dan; hoe krijgen we die groei onder controle? Er moeten veel dingen gebeuren en iedere week staan we voor nieuwe uitdagingen.”

Stelling: Mijn persoonlijke ontwikkeling is het belangrijkste voor mij binnen een baan

Dat is zeker het geval, volgens Martijn. “Bij Beter Ondernemen wordt dat ook enorm gesteund. Als een van de collega’s iets wil, een cursus of opleiding volgen, dan is het antwoord altijd ‘ja’. Dat maakt Beter Ondernemen in mijn ogen ook anders dan gevestigde kantoren met uitgestippelde routes en vastgestelde budgetten voor ontwikkeling. Er wordt altijd met je meegedacht over of je kennis moet bijspijkeren. Dat waardeer ik zeer. De maandelijkse intervisie sessies zijn daarnaast ook heel waardevol, net als de heisessies die we ieder kwartaal hebben.”

Keuze: Hockey of voetbal?

“Hockey!” Aangezien Martijn zelf niet onverdienstelijk hockeyt, is dat geen vreemd antwoord. Hij licht nog wel toe: “Hockey is een leukere sport om te doen en om naar te kijken. Maar met Beter Ondernemen voetbal kijken in het stadion van NAC Breda is natuurlijk ook super. Pilsje erbij… meer heb je niet nodig voor een leuke dag.”

Stelling: Binnen nu en een jaar ben ik wel van die junior titel af

“Is dat mijn titel?!,” lacht Martijn. “Die titel dateert van 3,5 jaar geleden en is nooit aangepast. Feit is dat niet alleen ik mijzelf heb ontwikkeld, maar ook het takenpakket binnen Beter Ondernemen is veranderd. Ik focus volledig op Interim Finance en vertegenwoordig Beter Ondernemen bij de klant. Maar heel eerlijk; de titel maakt mij niet uit. Zolang ik maar doe wat ik leuk vind, dan is het goed. En dat doe ik nu zeker!”

Martijn Zander

Martijn Zander

Jr. Financial Business Partner

LinkedIn
WhatsApp